به گزارش مشرق، در نامه سرگشاده آیت الله مکارم شیرازی به شيخ الازهر و علماى آن مركز آمده است: اينجانب با نگاه خوش بينانه ای كه هميشه به شما داشته و دارم، اميدوارم با صلابت جلو اين انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام، وهابيون، تكفيرى ها و وسوسه هاى خناسان تفرقه افكنى كه ممكن است در اطراف شما وسوسه كرده و از مسير اعتدال منحرف كنند بگيريد.
متن کامل نامه این مرجع تقلید به شيخ الازهر و علماى آن مركز دينى در مورد اقدامات اخير بر ضدّ مذهب شيعه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم جناب شيخ دكتر أحمد الطيب
سلام علیکم؛
ايام ميلاد مبارك خاتم النبيين (صلی الله علیه وآله) را به شما و همه علماى الازهر الشريف تبريك عرض مىكنم، حقيقت اين است مواضع منطقى و وحدتگرايانه الازهر در طول تاريخ و ديدگاههاى اعتدالى جنابعالى در گذشته نقطه روشنى است كه امت مسلمان در گرماگرم جنجالهاى جريانهاى تكفير و تندرو به آن اميدوار هستند، اما اقدامات تفرقهافكنانه اخير كه به نام الازهر انجام گرفته، مانند: اشكالگيرى در رسانهها بر عقايد مكتب اهلبيت(علیهم السلام) و نسبت غير واقعى يك سرى ديدگاههاى غلط به شيعه به سبب بعضى از شبكههاى مزدور و وابسته به بيگانگان كه ما جدآ از آنها بيزاريم، برگزارى مسابقات مقاله و كتاب و نمايشنامه نويسى برضدّ مذهب شيعه و تحقير و ناچيز شمردن جمعيت پيروان مكتب اهل بيت در مصر با تعبيرات بسيار زننده و پيشگيرى از حضور حتى يك نماينده از هموطنان مصرى در پارلمان و مانند آن زنگ خطر انحراف الازهر از خط اعتدال و توجه به افراطگرى كه نتيجه آن جنگ مذهبى و از دست دادن آن افتخار تاريخى است را به صدا درآورد.
آيا در نظر شرع و عقل راه حل چالش بين مذاهب اسلامى گفتمان عالمانه بين پيشوايان مذاهب است يا رديهنويسى و جنگ تبليغاتى و مسابقه بر ضدّ يكديگر؟
آيا براى شناخت عقايد يك مذهب بايد معارف را از پيشوايان آن مذهب و منابع مورد وثوق آنان گرفت يا از چهرههاى منفور و شبكههاى وابسته به دشمنان و جستجوى نقاط ضعف از لابلاى كتابهاى مورد نقد پيشوايان؟
آيا در شرايطى كه با گذشت 35 سال از تأسيس جمهورى اسلامى ايران، تاكنون هيچ مرجع تقليدى در صدا و سيما به نقد عقايد و فقه اهل سنت نپرداخته و هيچ مسابقه مقالهنويسى بر ضدّ اهل سنت توسط مركز مديريت حوزههاى علميه ما انجام نگرفته، اقدام الازهر به اين دو برنامههاى تفرقهانگيز نشان عشق الازهر به وحدت اسلامى و تقريب مذاهب است؟ در ايران و افغانستان شيعه و سنى در كنار هم حتى در انتخابات و حكومت همكارى مىكنند و مشكلى ندارند.
اگر خداى نكرده اين هجمه تبليغاتى خشم عدهاى از متعصبان اهل سنت را برانگيزد و خون شيعيان هموطن شما را بريزند و عكسالعمل مشابه صورت بگيرد، مسئولان الازهر در پيشگاه الهى مسئول اين خونهاى به ناحق ريخته مسلمانان نخواهند بود؟
اينجانب با نگاه خوشبينانهاى كه هميشه به شما داشته و دارم، اميدوارم با صلابت جلو اين انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام و وهابيون و تكفيرىها و وسوسههاى خناسان تفرقهافكنى كه ممكن است در اطراف شما وسوسه كرده و از مسير اعتدال منحرف كنند بگيريد و چونان شيخ محمود شلتوت و ديگر مشايخ و مفاخر تاريخ الازهر در تاريخ خطه اعتدال و تقريب الازهر همچنان بدرخشيد و اين است اميد درباره شما. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
1394/10/07
ناصر مكارم شيرازى
منبع: حوزه
متن کامل نامه این مرجع تقلید به شيخ الازهر و علماى آن مركز دينى در مورد اقدامات اخير بر ضدّ مذهب شيعه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم جناب شيخ دكتر أحمد الطيب
سلام علیکم؛
ايام ميلاد مبارك خاتم النبيين (صلی الله علیه وآله) را به شما و همه علماى الازهر الشريف تبريك عرض مىكنم، حقيقت اين است مواضع منطقى و وحدتگرايانه الازهر در طول تاريخ و ديدگاههاى اعتدالى جنابعالى در گذشته نقطه روشنى است كه امت مسلمان در گرماگرم جنجالهاى جريانهاى تكفير و تندرو به آن اميدوار هستند، اما اقدامات تفرقهافكنانه اخير كه به نام الازهر انجام گرفته، مانند: اشكالگيرى در رسانهها بر عقايد مكتب اهلبيت(علیهم السلام) و نسبت غير واقعى يك سرى ديدگاههاى غلط به شيعه به سبب بعضى از شبكههاى مزدور و وابسته به بيگانگان كه ما جدآ از آنها بيزاريم، برگزارى مسابقات مقاله و كتاب و نمايشنامه نويسى برضدّ مذهب شيعه و تحقير و ناچيز شمردن جمعيت پيروان مكتب اهل بيت در مصر با تعبيرات بسيار زننده و پيشگيرى از حضور حتى يك نماينده از هموطنان مصرى در پارلمان و مانند آن زنگ خطر انحراف الازهر از خط اعتدال و توجه به افراطگرى كه نتيجه آن جنگ مذهبى و از دست دادن آن افتخار تاريخى است را به صدا درآورد.
آيا در نظر شرع و عقل راه حل چالش بين مذاهب اسلامى گفتمان عالمانه بين پيشوايان مذاهب است يا رديهنويسى و جنگ تبليغاتى و مسابقه بر ضدّ يكديگر؟
آيا براى شناخت عقايد يك مذهب بايد معارف را از پيشوايان آن مذهب و منابع مورد وثوق آنان گرفت يا از چهرههاى منفور و شبكههاى وابسته به دشمنان و جستجوى نقاط ضعف از لابلاى كتابهاى مورد نقد پيشوايان؟
آيا در شرايطى كه با گذشت 35 سال از تأسيس جمهورى اسلامى ايران، تاكنون هيچ مرجع تقليدى در صدا و سيما به نقد عقايد و فقه اهل سنت نپرداخته و هيچ مسابقه مقالهنويسى بر ضدّ اهل سنت توسط مركز مديريت حوزههاى علميه ما انجام نگرفته، اقدام الازهر به اين دو برنامههاى تفرقهانگيز نشان عشق الازهر به وحدت اسلامى و تقريب مذاهب است؟ در ايران و افغانستان شيعه و سنى در كنار هم حتى در انتخابات و حكومت همكارى مىكنند و مشكلى ندارند.
اگر خداى نكرده اين هجمه تبليغاتى خشم عدهاى از متعصبان اهل سنت را برانگيزد و خون شيعيان هموطن شما را بريزند و عكسالعمل مشابه صورت بگيرد، مسئولان الازهر در پيشگاه الهى مسئول اين خونهاى به ناحق ريخته مسلمانان نخواهند بود؟
اينجانب با نگاه خوشبينانهاى كه هميشه به شما داشته و دارم، اميدوارم با صلابت جلو اين انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام و وهابيون و تكفيرىها و وسوسههاى خناسان تفرقهافكنى كه ممكن است در اطراف شما وسوسه كرده و از مسير اعتدال منحرف كنند بگيريد و چونان شيخ محمود شلتوت و ديگر مشايخ و مفاخر تاريخ الازهر در تاريخ خطه اعتدال و تقريب الازهر همچنان بدرخشيد و اين است اميد درباره شما. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
1394/10/07
ناصر مكارم شيرازى
منبع: حوزه